Archiwum styczeń 2016


Polskie media
Autor: mediarpjz
Tagi: radio   media  
26 stycznia 2016, 11:21

Media to IV jurysdykcja. Pojęcie to nie jest tylko wytartym banałem, w przeszłości dochodziło do wielu sytuacji kiedy to środowiska kreowały naszą rzeczywistość, mogły oddziaływać na poglądy, kreować konkretne opinie. Aktualnie, w roku 2016 rynek mediów tradycyjnych nie jest już tak stanowczy jak przez wiele przeszłych lat. Wynika to z zwykłej pobudki, mianowicie wzrostu internetu. Część osobowości po prostu korzysta tylko z środowisko internetowego, tam poszukując danych i lekkoatletyki. Warto jednakże umieć starannie jak aktualnie przedstawiają się środowiska w Polsce, jak wygląda rynek telewizyjny, radiowy oraz prasowy.

 

Prasa

 

Prasa wolno umiera, mnogość terminarzy, budujących stronę publiczną przez lata 90te, obecnie już się nie ukazuje (np. Żywota Warszawy), niektóre z nich wygrywają niezwyczajnie nikczemną sprzedaż (np. Rzeczpospolita). Z ogólnopolskich pamiętników które nadal poważają się powodzeniem powinniśmy zauważać Gazetę Wyborczą a także Dziennik. Do tego dwa bulwarowe napisy czyli FAKT i Super Ekspres.

 

Tak właśnie prezentuje się dzisiaj rynek środowisk w Polsce, jeżeli bierzemy tradycyjny trójpodział: tele-wizji – radio – prasa. I jak pokazują mnogie testowania, internet będzie coraz pewniej wyciskał swoje piętno na tych właśnie mediach.

 

Telewizja

 

To najlepsze polskie stacje telewizyjne. Ewidentnie w naszym państwa wiele środowisk tematycznych, obsługujących różne kanały. Od tematyki sportowej, przez filmową, akademicką, aż do tematyki dziecięcej.

 

TVN – pozostała stacja handlowa, która otrzymała koncesję ponadregionalną na rozgłaszanie przekazu telewizyjnego. Bardzo szybko rozkręcająca się stacja, tworząc potężne zaplecze i jako pierwotna w naszym państwa wypuszczająca program informacyjny czyli TVN24. Także posiadacz mnogich przewodów tematycznych i założyciel architektury cyfrowej „N”, która została w przeszłym roku „wchłonięta” przez Liczbę Przymiot.

 

Tele wizja Globalna i jej dwa sztandarowe systemy czyli „Jednostka” i „Para”. Przez wiele lat panujące kanały na rynku mediów telewizyjnych. Wynikało to z faktu, iż właściwie do połówki lat 90tych nie miała jakiejkolwiek konkurencji na rynku tv o obrębu ogólnopolskim. Tv Polska posiada też przewód informacyjny TVP Info, który niejako dzieli swoje pasmo z regionalnymi ośrodkami TVP. Do tego mnogie przewody tematyczne, nakierowane na rozmaitego typie nabywców (np. TVP Kultura, TVP ABC, TVP Uciecha).

 

Aktualnie na rynku mediów telewizyjnych ogólnopolskich ma się trzech najlepszych zawodników, stacje telewizyjne które zestawiają największą oglądalność. Są to Telewizja Społeczna (programy TVP1 i TVP2), Polsat oraz TVN.

 

Polsat czyli pierwsza handlowa stacja która dosięgała koncesję na przydawanie w latach 90tych. Wzrost nastąpił w sąsiedniej dekadzie gdzie stacja ta znacznie osiągała nowatorskie połacie rynku, dochodząc do potężnej rangi. Równie jak w wypadku TVP, Polsat posiada też liczne kanały tematyczne (Polsat Sport, Polsat Play). Do Polsatu należy także jedna z dwóch architektur liczbowych w naszym rejonu.

 

Media RP

 

Radio

 

Zbyt tradycyjnych mediów radiofonicznych o zakresu ogólnopolskim gubi, jednak wciąż ciężko odbywają się najwięksi zawodnicy. I jak w wypadku mediów telewizyjnych, największe radiostacje partycypują się na ogólne a także własne. Osobiste, podobnie jak przy tv, zaistniały w latach 90tych.

 

Radio ZET – radiostacja założona przez Andrzeja Wojciechowskiego, mająca być w zwierzchnim zamyśle przedłużeniem Gazety Wyborczej. Jednakże ludzie kierujące to radio przyniosły swoją bieżnią, budując w pewnym momencie najpopularniejszą rozgłośnie w naszym państwa.

 

RMF FM – rozgłośnia radiowa założona w roku 1990 w Krakowie. Pierwotne ogólnopolskie komercyjne radio które w latach 90tych manipulowało z niezmiernym rozmachem, planując mnogie akcje promocyjne, mnogie występy plenerowe. Wielu sławnych reporterów rozpoczynało swoją perypetię właśnie w tej rozgłośni radiofonicznej.

 

Radia tematyczne czyli radiostacje o zakresu nie na kompletną Polskę, jednakże mające dość poważny zasięga. Specjalizujące się albo w publicystyce (Bieg FM), muzyce rockowej (Antyradio) lub muzyce dance (Eska).

 

Radiostacje radiowe urzędowe skupione są wokół trzech programów Polskiego Radia, potocznie oznaczane Jedynak. Para a także Trójka. Jednostka radio o profilu muzyczno-publicystycznym, awansujący polską melodię. Dwójka to muza idealna, natomiast Trójca to radio o profilu zabawnym. Najbardziej nośnym jest naturalnie Trójca, oznaczająca najlepsze rezultaty słuchalności z każdych radiostacji Polskiego Radia.